Inleiding
Onze gemeente heeft een oppervlakte van 13.140 hectare, waarvan 12.949 hectare land en 191 hectare oppervlakte binnenwater. Het grootste deel van de gemeente is particulier grondbezit. Een klein gedeelte is in eigendom en/of beheer bij de gemeente. Het grootste deel hiervan is openbare ruimte.
Dit onderdeel gaat met name in op de onderhoudstoestand van deze openbare ruimte en de kosten van wegen, riolering , openbaar groen en dergelijke. Onderhoud van deze zogeheten kapitaalgoederen beslaat een substantieel deel van de begroting. Een goed overzicht is daarom van belang voor een juist inzicht in de financiële positie.
Het beheer van de openbare ruimte van onze gemeente is ondergebracht in de volgende categorieën van kapitaalgoederen:
- wegen
- civieltechnische kunstwerken
- openbare verlichting
- openbaar groen
- speelvoorzieningen
- riolering en water
- gebouwen, waaronder schoolgebouwen
- buitensportcomplexen
- begraafplaatsen
- kunstwerken (cultuur)
Aan al deze goederen wordt jaarlijks onderhoud verricht. Als openbare ruimte vervangen moet worden, worden er middelen opgenomen in het Meerjareninvesteringsplan .De afgelopen jaren heeft de gemeente een sober basisniveau gehanteerd qua onderhoud en zich voornamelijk gericht op het voorkomen van onveilige situaties en schades. Om te zorgen dat onze kapitaalgoederen hun waarde niet verliezen is de komende jaren meer nodig De gemeente heeft nieuwe beheerplannen opgesteld waar dit in wordt gewaarborgd. Daarin is ook gekeken naar nieuwe technieken en vooral ook naar het integraal en zo duurzaam mogelijk uitvoeren van werken.
Kerngegevens gemeente Utrechtse Heuvelrug
Kerngegevens gemeente Utrechtse Heuvelrug | |
---|---|
Wegen (inclusief trottoirs en fietspaden) in m² | 2.516.100 |
Civieltechnische kunstwerken | 131 |
Lichtmasten (lantaarnpalen) | 8.300 |
Verkeersregelinstallaties (verkeerslichten) | 8 |
Verkeersborden | 4.040 |
Straatnaamborden | 1.920 |
Riolering in km | 422 |
Bergbezinkvoorzieningen | 9 |
Rioolpompen en –gemalen | 717 |
Wateroppervlak in bebouwd gebied in m² | 58.000 |
Buitensportcomplexen | 10 |
Bos- en natuurterrein in ha | 248 |
Openbaar groen in ha | 220 |
Bomen (exclusief bossen en bosstroken) | 47.500 |
Speeltoestellen | 292 |
Speelplaatsen | 90 |
Begraafplaatsen | 9 |
Culturele kunstwerken | 38 |
Scholen | 34 |
Overige gebouwen | 75 |
Het Kwaliteitsplan Beheer Openbare Ruimte uit 2009 legt in principe de basis voor de ontwikkeling van kwaliteit gestuurd beheer. Bij de begrotingsbehandeling in 2012 is dit vertaald in het bepalen van de diverse beheernivo`s (volgens de geldende CROW normen) voor de verschillende beheeronderwerpen. Voor de (winkel)centra en de `parel- en parkgebieden gebieden` is daarbij voor nivo B gekozen. Dit is een basisnivo waarbij de openbare ruimte `schoon en redelijk verzorgd is, en vervangingen tijdig plaatsvinden. Voor alle andere gebieden is voor nivo C gekozen. Dit is een laag nivo waarbij wordt geaccepteerd dat de openbare ruimte op meerdere plekken vies en onverzorgd is, waarbij vervangingen plaatsvinden aan het einde van de levensduur, en waarbij er net geen kapitaalvernietiging plaatsvindt.
In de praktijk bleek echter dat er problemen optreden om met de beschikbare middelen het beheernivo te behalen, zoals dit door de raad was vastgesteld. Daarop zijn de werkzaamheden, de middelen en de beheernivo`s (en de verbanden daartussen) nader onderzocht. Daarbij is gebleken dat er in de begroting veel te weinig financiële middelen zitten om het onderhoud te realiseren op het niveau zoals dit door de raad is vastgesteld. Zelfs voor het onderhoud op een minimumnivo zijn onvoldoende middelen aanwezig. In praktische zin hebben de voorheen vastgestelde beheerplannen daarmee beperkt waarde. Er zijn meerdere negatieve ontwikkelingen door de tekorten in de budgetten. Denk hierbij aan: niet tijdig kunnen ingrijpen, partiele afsluitingen, meer aansprakelijkheidstellingen, gevaarlijke situaties, etc.
De oorzaak van dit verschil is gelegen in 2 factoren:
- een relatief groot te beheren gebied, en
- de bezuinigingen die in de afgelopen jaren zijn doorgevoerd, zonder dat daarbij alle inhoudelijke consequenties ook expliciet als keuzes in beeld zijn gebracht.
Om de discrepantie tussen middelen en ambities goed in beeld te brengen is een integraal beheerplan opgesteld, en is per werksoort in beeld gebracht welke (aanvullende) middelen nodig zijn om het minimale onderhoudsniveau te kunnen waarborgen. De raad heeft in november 2020 vastgesteld te kiezen voor niveau 'minimale variant' bij het onderhoud en vervanging van het beheer van de openbare ruimte en daarmee is het integrale beheerplan en onderliggende beheerplannen vastgesteld inclusief de extra financiële middelen die hiervoor benodigd zijn. Voor onderhoud betekent dit om hier in 4 jaar financieel naar toe te groeien en het jaarlijkse investeringsbudget in één keer op het vereiste niveau te brengen.
Kwaliteitsprofielen, bijgesteld na de discussie n.a.v. de beheerplannen | ||||||
Gebied | A+ | A | B | C | D | Ambitieprofiel |
---|---|---|---|---|---|---|
Centra | x | Sober | ||||
Parels | x | Sober | ||||
Woonwijken | x | Sober | ||||
Bedrijventerreinen | x | Sober | ||||
Hoofdinfrastructuur | x | Sober | ||||
Parken | x | Sober | ||||
Landelijk gebied | x | Sober | ||||
Begraafplaatsen | x | x | Extra/Normaal | |||
Sportterreinen | x | Sober | ||||
Bossen en natuurterreinen | x | Sober |
De kwaliteitsniveaus zijn gebaseerd op het landelijke systeem van de CROW (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Wegenbouw). Er zijn vijf niveaus:
- Niveau A+: Nieuwe aanleg. Dit niveau wordt praktisch niet gebruikt voor het bepalen van onderhoudskwaliteit.
- Niveau A: Hoogwaardig. Meer dan de functie vereist. De openbare ruimte ligt er goed bij.
- Niveau B: Functioneel, sober en doelmatig. De openbare ruimte ziet er redelijk uit, maar er is regelmatig wat op aan te merken.
- Niveau C: Onrustig beeld met enig discomfort of hinder. Schade en vervuiling zijn zichtbaar aanwezig. Over het algemeen functioneert de ruimte nog wel. Er treden echter incidenteel onveilige situaties op.
- Niveau D: een slecht beeld met vervuiling. Er is sprake van kapitaalvernietiging en onveilige situaties. Er zijn veel claims die vaak worden toegewezen.
Wegen
Het beleidskader
De gemeente volgt de lijn die is vastgelegd in de Programmabegroting 2021-2024. Daarnaast worden ook het beheerplan Wegen en het geactualiseerde GVVP 2017 als basis genomen.
Consequenties van het beleidskader
In februari 2017 is het geactualiseerde GVVP vastgesteld. Dit plan richt zich op een veilige en vlotte doorstroming van het verkeer. Uitgangspunt is dat we in de wegenstructuur onderscheid maken tussen de hoofdstructuur en woonstraten en dat we openbaar vervoer en fietsverkeer stimuleren.
In het beheerplan is gekeken hoe de gemeente de wegen met beperkte middelen in een veranderende samenleving zo goed mogelijk kan beheren en onderhouden. Aangezien de meeste wegen in de jaren zeventig en tachtig zijn aangelegd en ongeveer vijftig jaar meegaan, staan we op korte termijn voor een grote vervangingsopgave. Door inspecties wordt de conditie van het wegdek in de gaten gehouden en kan het optimale moment voor vervanging worden bepaald. Participatie van de inwoners, integraal werken en kijken naar innovatieve en duurzame mogelijkheden staan centraal. Bij de voorbereiding aan werk aan de wegen wordt gekeken hoe opvangen van regenwater en verkeerskundige herinrichtingen kunnen worden meegenomen in de vervanging van een wegdek.
Realisatie
In 2021 is gestart met een inhaalslag met vervanging en groot onderhoud van wegen in Driebergen en Doorn. Hier wordt extra aandacht besteed aan het buitengebied. Daarnaast lopen nog een aantal grote rioolvervangingsprojecten, bijvoorbeeld Terugdringen Wateroverlast Amerongen, waar ook de weg volledig wordt vervangen.
Financiën
De lasten voor onderhoud aan wegen waren in 2021 afgerond 4,2 miljoen euro, bestaand uit 1,0 miljoen euro aan apparaatskosten, 1,1 miljoen euro aan kapitaallasten en 1,6 voor regulier onderhoud.
Het investeringsbedrag voor 2021 was 4 miljoen euro. Hiervan was een bedrag van 716.000 euro gereserveerd voor deelprojecten van het GVVP. Hier was ook een extra bedrag van 872.000 euro in opgenomen voor een inhaalslag aan de renovatie van wegen.
Er is geen onderhoudsvoorziening en er zijn geen reserves.
Civieltechnische kunstwerken
Het beleidskader
Voor dit onderdeel is geen beleid opgesteld. De gemeente volgt de lijn die is vastgelegd in de Programmabegroting 2021-2024. Verder is het beheer van deze kunstwerken opgenomen in het Beheerplan.
Consequenties van het beleidskader
De civieltechnische kunstwerken in de gemeente dienen een tweetal doelen. Enkele voorzieningen, bijvoorbeeld vlonders en steigers, dienen vooral een recreatief doel. Andere voorzieningen dienen een technisch doel. Dat beschoeiingen in goede conditie blijven, is van belang om ook schade aan nabijgelegen wegverharding te voorkomen. Ook hier is veiligheid de basis van het opstellen van onderhoud- en vervangingsplannen. Ook hier was sprake van een achterstand met onderhoud en vervanging vanwege bezuinigingen. De gemeente heeft in het beheerplan opgenomen ook voor deze producten in 2021 een inhaalslag te maken op het gebied van onderhoud en vervanging.
Realisatie
Op basis van inspecties is in 2021 gestart met een plan voor onderhoud en vervanging van onze civiele kunstwerken. Dit gebeurt op basis van prioriteit, wat wordt vastgesteld op algemene staat van het object, frequentie van gebruik en veiligheid.
Financiën
De lasten voor onderhoud aan civieltechnische kunstwerken waren in 2021 afgerond 35.000 euro voor regulier onderhoud.
In 2021 was een investeringsbedrag van 872.000 euro opgenomen voor een inhaalslag aan de renovatie en vervanging van civieltechnische kunstwerken.
Er is geen onderhoudsvoorziening en er zijn geen reserves.
Openbare verlichting
Het beleidskader
De Nota Openbare Verlichting, Beleid en Uitvoering is door de Raad vastgesteld op 12 mei 2016. Ons areaal is sterk verouderd. De gemeente stelt veiligheid en effectiviteit als uitgangspunten. Binnen de bebouwde kom zijn hoofdwegen en hoofdfietspaden verlicht. In het buitengebied zijn zeer gevaarlijke gebieden verlicht en van oudsher een aantal buitenwegen. Bij het opstellen van de nota nam duurzaamheid een centrale rol in. Er is onderzoek gedaan naar soort verlichting, sterkte van verlichting en hoeveelheid lichtmasten die daarvoor nodig zijn. In deze nota is nieuw beleid opgesteld over lichtniveaus en is een uitvoeringsparagraaf opgenomen voor de vervanging van alle lichtmasten. Dit is onder andere gericht op de lichtpunten met circa 2.000 te verminderen en het areaal te vernieuwen.
Consequenties van het beleidskader
Vervangen van het gehele areaal vraagt om een degelijke voorbereiding. Er zijn pilots uitgevoerd wat betreft lichtintensiteit en hoeveelheid lichtmasten. Duurzaamheid wat betreft materialen was ook van belang. Verder heeft de lichtintensiteit in onze groene gemeente ook een effect op de fauna. De uitvoering van een project op grote schaal, vervangen van het gehele areaal, is een flinke investering . Dit wordt nu zo op de markt gezet dat dit gerealiseerd kan worden met de middelen die al zijn opgenomen in de meerjarenbegroting.
Realisatie
In 2021 is verder gewerkt aan de aanbesteding van de vernieuwing van het gehele areaal openbare verlichting en voorbereiding van het uit te voeren werk. De uitvoering zal per kern worden gerealiseerd. Zolang lichtmasten nog niet zijn vervangen wordt op basis van meldingen en inspecties onderhoud uitgevoerd.
Financiën
De lasten voor onderhoud aan openbare verlichting waren in 2021 afgerond 528.000 euro voor regulier onderhoud.
Er is geen investeringsbedrag in 2021.
Er is geen onderhoudsvoorziening en er zijn geen reserves.
Openbaar groen
Het beleidskader
Het openbare groen bestaat uit vier onderdelen: bomen, bos- en natuurterreinen, plantsoenen en oever- en watervegetaties. Het beheerplan voor gemeentelijke bomen heeft het college in 2016 vastgesteld. Het beheerplan voor bos- en natuurterreinen is in 2016 opgesteld. In 2019 is het Beheerplan door de Raad goedgekeurd. Hier is voor openbaar groen voor de komende 4 jaar extra geld beschikbaar gesteld voor een inhaalslag van zowel onderhoud als vervanging. In deze beheerplannen staat een integrale uitvoering centraal. Onze gemeente heeft een grote hoeveelheid openbaar groen. Dit kan op verschillende manieren worden ingezet voor duurzaam opvangen van regenwater. Voorbeelden zijn wadi's, infiltratieputten en natuurlijk afvoeren via sloten naar de Uiterwaarden.
Er is beleid opgesteld om openbaar groen dat illegaal in gebruik is genomen terug te vorderen en te legaliseren. We stimuleren bewoners de inrichting en het onderhoudsniveau te verhogen. De gemeente heeft al vele jaren een participatie plan waarin inwoners samen met de gemeente afspraken kunnen maken om onderhoud van openbaar groen uit te voeren.
Consequenties van het beleidskader
Pleksgewijs vormen wij openbaar groen om naar natuurlijker groen dat minder onderhoud nodig heeft. Dit komt de biodiversiteit ten goede. Wij betrekken bewoners zo veel mogelijk bij het onderhoud.
De nieuwe beheerplannen vragen om nog meer integraal aanpakken van onderhoud van riolering, wegen en openbaar groen. Dit zal de komende jaren van start gaan en vorm krijgen. Evaluatie van de uitgevoerde projecten geeft informatie over de effectiviteit van de maatregelen die in een bepaald gebied zijn genomen. Op basis van deze informatie zal in de volgende projecten worden bijgestuurd zodat de beschikbare middelen zo goed mogelijk kunnen worden ingezet.
Realisatie
In 2021 is gestart met de voorbereiding van de uitvoering van de nieuwe integrale beheerplannen. Tegelijk is er een inhaalslag gemaakt op het onderhoud van openbaar groen en vervangen van bomen.
Financiën
De lasten voor onderhoud aan openbaar groen waren in 2021 afgerond 4,2 miljoen euro, bestaand uit 1,0 miljoen euro aan apparaatskosten, 1,1 miljoen euro aan kapitaallasten en 1,6 voor regulier onderhoud.
Structureel is in de begroting een bedrag van 50.000 euro voor investeringen aan openbaar groen. Van 2021 tot en met 2024 is dit bedrag verhoogd tot 558.000 euro. Deze investering wordt ingezet voor onder andere omvormen van het openbaar groen, grotere werken aan gemeentelijke bomen en bossen en verduurzaming (bijvoorbeeld opvangen van regenwater).
Er is geen onderhoudsvoorziening en er zijn geen reserves.
Speelvoorzieningen
Het beleidskader
Het Speelruimteplan is vastgesteld in 2009.
Consequenties van het beleidskader
Het Speelruimteplan heeft tot doel het buiten spelen van kinderen en jongeren te faciliteren en te stimuleren. Uitgangspunt is dat in het bijzonder buiten spelen in een natuurlijke omgeving wordt bevorderd en dat het aanbod van speelvoorzieningen wordt geharmoniseerd. Participatie is voor dit onderwerp van groot belang.
Na vaststelling van het Speelruimteplan is in het kader van bezuinigingen het aantal speeltuinen en dus ook speeltoestellen verminderd. Met het oog op duurzaam herinrichten is extra aandacht besteed aan omvormen. Bijvoorbeeld speeltoestellen en ondergronden vervangen met natuurlijke objecten of objecten die veel minder onderhoud nodig hebben. Hier staat veiligheid wel als eerste prioriteit.
Realisatie
Eén keer per jaar worden alle speeltoestellen technisch geïnspecteerd. Daarnaast vinden twee keer per jaar visuele controles plaats. Hiermee voldoen wij aan onze wettelijke zorgplicht. De gemeente blijft kijken naar omvormen van speelplaatsen zodat met het beschikbare budget zoveel mogelijk speelmogelijkheden worden gecreëerd in onze openbare ruimte.
Financiën
De lasten voor onderhoud aan speelvoorzieningen waren in 2021 afgerond 102.000 euro, bestaand uit 58.000 euro aan apparaatskosten en 44.000 euro voor regulier onderhoud.
Er waren geen investeringsbedragen in 2021.
Er is geen onderhoudsvoorziening en er zijn geen reserves
Riolering en water
Het beleidskader
Het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) is vastgesteld in mei 2017. Hierin is de gemeente gestart met het zogenaamde risico gestuurd rioolbeheer. Uitgangspunt was de staat van het riool op basis van inspecties. Werken werden opgenomen als grote projecten waar het riool werd vervangen en tegelijkertijd de weg en vaak ook de herinrichting van de weg. Participatie van inwoners speelde een grote rol tijdens de voorbereiding. In het teken van duurzaamheid werd bij de meeste projecten gelijk een gescheiden riolering aangelegd zodat regenwater apart werd afgevoerd en uiteindelijk terug vloeide naar de natuur. Deze projecten hadden een lange looptijd. Zoals bij het product wegen al is vermeld, geldt ook voor riolering dat in de jaren zeventig en tachtig het meeste is aangelegd. Dus ook hier staat de gemeente op korte termijn voor een grote vervangingsopgave. Ook speelt klimaatadaptatie een steeds grotere rol in onderhoud van de openbare ruimte. Daarom is in 2020 actualisatie van het rioolprogramma vastgesteld door de Raad. Hierin is gekeken naar nieuwe technieken en is het plan opgenomen op grote schaal te gaan relinen. Als uit inspecties blijkt dat het efficiënter is om een deel van het riool te vervangen wordt deze methode toegepast. Onze gemeente heeft ook nog een wateropgave vanuit het Waterschap en eigen ambities wat betreft duurzaamheid en gescheiden opvangen van regenwater. Ook daar zijn middelen voor beschikbaar gesteld.
Consequenties van het beleidskader
Het in het GRP beschreven beleid heeft tot doel om huishoudelijk afvalwater en regenwater op veilige en efficiënte wijze af te voeren. De uitgangspunten zijn dat we regenwater - dat relatief schoon is - zoveel mogelijk buiten het riool houden en dat we riolen die niet meer goed functioneren planmatig vervangen. De herinrichting van wegen en openbaar groen wordt zoveel mogelijk gelijktijdig met het riool ter hand genomen. Dit beperkt de kosten en vermindert overlast voor bewoners. Met het nieuwe plan om op grote schaal te gaan relinen wordt de overlast tijdens de uitvoering voor inwoners aanzienlijk verminderd.
Realisatie
In 2020 is de gemeente gestart met het uitvoeren van het herziene programma rioleringen. Dit is een volledig nieuwe vorm van riool onderhoud. Tijdens de voorbereiding moet goed in kaart worden gebracht waar relinen kan worden toegepast en welke delen van de riolering moeten worden vervangen. Van groot belang is om dit integraal te plannen met vervanging van wegen. Omdat bij relinen geen gescheiden riolering wordt aangebracht moeten extra aandacht worden besteed voor alternatieve oplossingen om regenwater op te vangen. Hier zijn veel mogelijkheden voor, regenwater kan in het maaiveld op natuurlijke wijze worden opgevangen (wadi's), in diverse soorten infiltratieputten en dergelijke. Met een ook op de toekomst en droogte in de zomer wordt ook gekeken naar ondergrondse opvangbasins.
Onze gemeente ligt op een heuvelrug. Vooral in de dorpen Leersum en Amerongen is vanwege de hoogteverschillen de wateroverlast tijden hevige buien dermate hoog dat relinen niet de beste optie is. In Leersum is al een groot project afgerond waar in een deel van het dorp een gescheiden riolering is aangelegd en diverse maatregelen zijn getroffen voor afvoeren op opvangen van grote hoeveelheden regenwater. In Amerongen is op dit moment eenzelfde project in uitvoering.
In 2021 zijn voorbereidingen en inventarisaties uitgevoerd voor relinen van de riolering in Doorn, Driebergen en Amerongen. Uitvoering van deze werken start begin 2022. Verder is vervanging van de riolering in een aantal deelgebieden van het project Terugdringen Wateroverlast Amerongen afgerond. Deelgebied 3 is momenteel in uitvoering.
Financiën
De lasten voor onderhoud aan riolering waren in 2021 afgerond 5,5 miljoen euro, bestaand uit 834.000 euro aan apparaatskosten, 2,3 miljoen euro aan kapitaallasten en 2,4 miljoen euro voor regulier onderhoud. Verder was er een bedrag van 6,4 miljoen euro opgenomen aan inkomsten uit rioolheffing.
Het investeringsbedrag voor 2021 was 4,6 miljoen euro.
Er is eind 2021 een bedrag van 3,2 miljoen euro in de voorziening onderhoud riolering na een onttrekking van € 243.000. Er zijn geen reserves.
Gebouwen, waaronder schoolgebouwen
Het beleidskader
In 2017 is de visie op vastgoed vastgesteld door het college. De gemeente heeft drie categorieën vastgoed in eigendom:
- Publiek vastgoed (cultuurhuizen, sporthal, gymzalen, gemeentekantoor, gemeentewerf, brandweerkazernes);
- Niet commercieel vastgoed (monumenten, aula’s, kinderboerderij en standplaatsen);
- Af te stoten vastgoed (kinderdagverblijven, woningen).
Consequenties van het beleidskader
Het publieke vastgoed wordt aangepast aan de duurzaamheidsambities. Het niet commerciële vastgoed wordt in een zo goed mogelijke staat onderhouden en zo mogelijk afgestoten. Het af te stoten vastgoed wordt minimaal onderhouden. De meeste onderhoudsactiviteiten betreffen het dagelijkse onderhoud en incidenteel groot onderhoud of nieuwbouw.
Realisatie
GEMEENTELIJKE HUISVESTING & BRANDWEER | |
---|---|
Gemeentekantoor | Doorn |
Gemeentewerf Doorn/Wijkbeheer | Doorn |
Brandweerkazerne Leersum | Leersum |
Brandweerkazerne Doorn | Doorn |
Brandweerkazerne Driebergen | Driebergen |
Brandweerkazerne Maarn Maarsbergen | Maarsbergen |
"Kantine" Wijkbeheer | Driebergen |
SPORT | |
Sporthal Steinheim | Doorn |
Gymzaal Weidestraat | Driebergen |
Gymzaal Van der Leelaan | Doorn |
Gymzaal Haarweg | Overberg |
Bosbad | Leersum |
Zwembad De Zwoer | Driebergen |
KUNST, CULTUUR, MONUMENTEN | |
Cultuurhuis Pléiade | Doorn |
Cultuurhuis De Binder | Leersum |
Tabaksteeltmuseum | Amerongen |
IJskelder | Doorn |
kerktoren St. Andries | Amerongen |
Graftombe van Nellesteyn | Leersum |
Koepel Beerschot-Willinkshof | Driebergen |
Uilentoren | Leersum |
Kerktoren Michaëlskerk | Leersum |
Muziekkoepel | Leersum |
Baarhuisje NAB Leersum | Leersum |
Baarhuisje OAB Leersum | Leersum |
Baarhuisje OAB Doorn | Doorn |
Baarhuisje OAB Amerongen | Amerongen |
Baarhuisje NAB Amerongen | Amerongen |
Woning Traay 104 | Driebergen |
Woning Traay 106 | Driebergen |
Toren Kerk Leersum | Leersum |
MAATSCHAPPELIJK | |
Pompgebouw Engweg | Driebergen |
Stal kinderboerderij 't Woelig Nest | Driebergen |
Champ Aubert | Driebergen |
t Oostrom | Driebergen |
Kinderdagverblijf Ziezo | Doorn |
Jeugdhonk DJOI | Driebergen |
Kinderdagverblijf SKDD | Driebergen |
Stg. Ateliers | Driebergen |
Kinderdagverblijf De Trommelaar | Maarn |
Peuterspeelzalen 't Hummelhonk | Driebergen |
Oefenruimte KMD | Maarn |
Aula Driebergen | Driebergen |
Aula Maarn | Maarn |
Aula Doorn | Doorn |
Jeugdhonk Steinheim | Doorn |
Voormalige school Dolfijn Zuid | Driebergen |
Chauffeursverblijf Station | Driebergen |
WONINGEN | |
Woning Gooijerdijk 114 | Doorn |
Woning Gooijerdijk 116 | Doorn |
Woning Acacialaan | Doorn |
Woning van Bennekomweg | Doorn |
Woning De Woerd | Driebergen |
Woning Majoorsweg | Amerongen |
Standplaatsen Lijsterbes | Doorn |
Sanitaire Units Doorn | Doorn |
Standplaats Griftdijk | Maarsbergen |
Sanitaire units Maarsbergen | Maarsbergen |
Bovenstaand de lijst van het vastgoed wat in beheer is bij het team Omgevingsontwikkeling.
Financiën
De huidige budgetten zijn onvoldoende om het vastgoed risicogestuurd te kunnen onderhouden op niveau 3 van de NEN-norm 2767 en de eisen op grond van wet- en regelgeving. De gebouwen worden daarom jaarlijks binnen het beschikbare onderhoudsbudget onderhouden. De MJOP’s zijn in december 2019 geactualiseerd voor 2020 t/m 2039. De noodzakelijke budgetten voor onderhoud vastgoed ramen wij vanaf 2022 oplopend in de begroting, waar deze eerst structureel vanaf 2021 met € 580.000 waren verhoogd. Dit resulteert in de volgende raming: voor 2022 € 290.000, voor 2023 € 435.000 en vanaf 2024 € 580.000. Urgent en onvoorzien onderhoud wordt direct uitgevoerd, meerjarig gepland onderhoud is hiermee vanaf 2024 structureel gedekt.
De geschatte vervangingswaarde is meer dan 235 miljoen euro.
Buitensportcomplexen
Het beleidskader
De Nota Sport in Beeld is vastgesteld door de Raad op 24 september 2008 en heeft tot doel de beoefening van georganiseerde sport voor inwoners te faciliteren en te stimuleren. In maart 2018 heeft de raad de nota sportaccommodaties 2018-2022 ‘Sport en Ruimte’ vastgesteld.
In 2020 is er een capaciteitsonderzoek uitgevoerd om het aantal benodigde velden voor de buitensport in kaart te brengen. Daarnaast is het meerjaren investeringsplan (MIP 2020-2029) voor de buitensportaccommodaties geactualiseerd.
Consequenties van het beleidskader
De afgelopen jaren heeft de gemeente Utrechtse Heuvelrug ingezet op een verzelfstandiging van de buitensportaccommodaties (clubgebouwen en was- en kleedlokalen). Hiertoe is het achterstallig onderhoud weggewerkt en zijn vereniging gecompenseerd voor de uitgebleven reservering voor vervanging, de bruidsschat. Beheerstichtingen van buitensportverenigingen verkregen voor een symbolisch bedrag het recht van opstal (50 jaar) en werden voor eigen rekening en risico verantwoordelijk voor het onderhoud (volgens NOC*NSF- en NEN-norm). De gemeente blijft eigenaar van sportvelden en in die hoedanigheid verantwoordelijk voor beheer en onderhoud.
De Doornse IJsclub is voor eigen rekening en risico verantwoordelijk voor de exploitatie van ijsbaan, skeelerbaan, jeu de boulesbaan en atletiekbaan aan de Bloemengaard in Doorn. Met uitzondering van een 60/40 gemeente/ijsclub kostenverdeling voor vervangingsinvestering ligt de volledige onderhoudsverantwoordelijkheid bij de ijsclub. Met vijf van de zes tennisverenigingen zijn begin 2017 de laatste overeenkomsten getekend. Waarmee alle tennisaccommodaties zijn geprivatiseerd en verantwoordelijkheden ten aanzien van de sportvelden en veldinrichting, helder zijn.
In het kader van verduurzaming wordt traditionele veldverlichting vervangen door ledverlichting.
De gemeente heeft als beheerder van kunstgrasvelden een zorgplicht, als het gaat om de milieurisico’s die de kunstgrasvelden met zich meebrengen. Om te voorkomen dat schadelijke stoffen (direct) in het milieu terechtkomen, worden kunstgrasvelden de komende jaren voorzien van kantplanken.
Realisatie
De benodigde capaciteit en de investeringen voor de komende jaren zijn inzichtelijk en aan de hand hiervan zal uitvoering worden gegeven aan de verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de gemeente. Hierin zijn de investeringen in kantplanken rondom de kunstgrasvelden meegenomen en in 2021 is hiermee een start gemaakt.
In 2021 is nadere invulling gegeven aan het project ledverlichting, met als resultaat de vervanging van de veldverlichting op de sportvelden door ledverlichting.
Financiën
De lasten voor onderhoud aan buitensportaccommodaties waren in 2021 afgerond € 1,7 miljoen, bestaande uit € 170.000 aan apparaatskosten, € 750.000 aan kapitaallasten, € 330.000 voor regulier onderhoud en € 450.000 aan bijdragen sportaccommodaties aan beheerstichtingen.
Begraafplaatsen
Het beleidskader
Als gemeente hebben wij het eigendom en beheer van negen - vijf algemene en vier historische - gemeentelijke begraafplaatsen: één in Maarn en in Amerongen, Doorn, Driebergen-Rijsenburg en Leersum elk twee. Op de vier oude begraafplaatsen worden geen nieuwe graven meer uitgegeven en voeren vrijwilligers het onderhoud uit.
Consequenties van het beleidskader
Wij hebben in de afgelopen jaren uitbreidingen van de begraafcapaciteit gerealiseerd op de begraafplaatsen van Leersum en Doorn. Om de bezuiniging (gedeeltelijk) te kunnen halen, hebben we in Doorn een natuurbegraafplaats gerealiseerd.
Realisatie
In 2018 is een nieuwe beheer- en tarievenverordening begraafplaatsen vastgesteld met ingangsdatum 1 januari 2019. Het doel is de dienstverlening te verbreden en hiermee de inkomsten voor dit product te verhogen of in ieder geval op hetzelfde niveau te houden als de afgelopen jaren.
Financiën
De lasten voor onderhoud aan begraafplaatsen waren in 2021 afgerond 1,5 miljoen euro, bestaand uit 910.000 euro aan apparaatskosten, 83.000 euro aan kapitaallasten en 506.000 euro voor regulier onderhoud. Verder was er een bedrag van 1,0 miljoen euro opgenomen aan inkomsten uit begrafenisrechten.
Er waren geen investeringsbedragen in 2021.
Er is geen onderhoudsvoorziening en er zijn geen reserves.
Kunstwerken (cultuur)
Het beleidskader
Geen beleidskader.
Consequenties van het beleidskader
Op dit moment is er geen vastgesteld beleid. Er zijn dan ook geen plannen voor de kunstwerken in onze gemeente.
Realisatie
Er zijn geen activiteiten, omdat er geen middelen beschikbaar zijn. Alleen bij gevaar of na meldingen van vernieling wordt beperkt onderhoud uitgevoerd.
Financiën
Voor dit product is geen exploitatiebudget begroot. Er zijn in 2021 ook geen investeringen opgenomen voor kunstwerken.
Er is geen onderhoudsvoorziening en er zijn geen reserves.