Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU)
Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU)
Vestigingsplaats: Wijk bij Duurstede
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het uitvoeren van de Archiefwet 1995 (toezicht en advisering door een archivaris) en het vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis.
Deelnemende partijen: De gemeenten Bunnik, Houten, Rhenen, Utrechtse Heuvelrug, en Wijk bij Duurstede. Sinds 1 januari 2020 ook de gemeente Vijfheerenlanden.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het algemeen bestuur. Vertegenwoordiging algemeen bestuur: J.E. Waaldijk.
Financieel belang: De deelnemersbijdrage wordt bepaald door inwoneraantal en meters archief. Voor 2021 bedroeg deze € 216.000.
Risico's :
- Het traject rond de aanbesteding en implementatie van een e-depot, vereist toewijzing van mensen en middelen. Dit wordt concreet in de begroting 2023.
Ontwikkelingen :
- De pilot e-Depot is afgerond met een gedragen advies voor de toekomst
- Het privacy programma werd uitgevoerd. Hierdoor voldoet het RAZU beter aan de vereisten van de AVG
- Het 25-jarig jubileum is gevierd in Fort Vechten te Bunnik
- Corona maatregelen hadden impact op de dienstverlening en de bijdrage van de vrijwilligers
- De 1000e nieuwe bezoeker sinds januari 2019 kon begroet worden op 29 oktober
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats: Utrecht
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De Veiligheidsregio Utrecht behartigt de belangen van de gemeenten op het gebied van de brandweerzorg, de organisatie van de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, de rampenbestrijding en crisisbeheersing (bevolkingszorg), het beheer van de gemeenschappelijke meldkamer, de zorg voor een adequate samenwerking met de politie Utrecht en de meldkamer ambulancezorg, een gecoördineerde en multidisciplinaire voorbereiding op de rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Deelnemende partijen: Alle 26 gemeenten van de provincie Utrecht.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het algemeen bestuur. Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: G.F. Naafs (lid).
Vertegenwoordiging Dagelijks bestuur: G.F. Naafs (portefeuillehouder financiën)Financieel belang: De gemeente draagt financieel bij op basis van een inwonersbijdrage. Voor 2021 bedroeg de bijdrage in totaal € 3.153.157,-
Risico's : De aanpassingsvoorstellen van de Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren (Wnra) heeft duidelijk gemaakt dat de huidige arbeidsvoorwaarden van brandweervrijwilligers op dit moment strijdig is met Europese wet- en regelgeving. Brandweervrijwilligers dienen op grond van het gelijkheidsbeginsel door hun werkgevers feitelijk als deeltijdwerkers beschouwd te worden. Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft opdracht gegeven om onderzoek te verrichten naar harmoniseringsmogelijkheden. De inwerkingtreding van de Wnra voor personeel van veiligheidsregio's is uitgesteld. Het is tot op heden onbekend hoe de arbeidsvoorwaarden voor brandweervrijwilligers zich landelijk zullen ontwikkelen en tot welke financiële effecten dit leidt.
Ontwikkelingen : Het huidige 'Beleidsplan 2020 - 2023' van de VRU is beleidsarm. Hierdoor worden er op kort termijn geen nieuwe ontwikkelingen verwacht. Samen met het Regionaal Crisisplan (beschrijving van de crisisorganisatie) zijn dit de plannen die de VRU verplicht is vast te stellen. De VRU heeft de verplichting dit voor te leggen aan de gemeenteraden van deelnemende gemeenten voor een zienswijze, dit conform de Wet Veiligheidsregio's.
- Gemeenschappelijke regelingen Regionale Dienst Werk en Inkomen (RDWI)
Regionale Dienst Werk en Inkomen (RDWI)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het aanbieden van diensten en producten op het terrein van werk, inkomen, sociale werkvoorziening, re-integratie, schuldhulpverlening en overige daarmee verband houdende onderwerpen.
Deelnemende partijen: De Bilt, Bunnik, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het algemeen bestuur.
Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: J.E. Waaldijk (lid) en J.C. Broekhuis (lid).
Vertegenwoordiging Dagelijks bestuur: n.v.t.Financieel belang: De gemeente draagt bij op basis van een deelnemersbijdrage. Voor 2021 bedroeg de bijdrage € 2.865.630.
Risico's : De regelingen die RDWI uitvoert, hebben hoofdzakelijk een open eind karakter. Dit kan leiden tot hogere uitgaven bij een toename van het aantal uitkeringsgerechtigden. Voor uitkeringen op grond van de BUIG geldt dat gemeenten met een tekort een beroep kunnen doen op de Vangnetregeling. Hiervoor geldt wel een eigen risico. In het jaar 2021 valt ons tekort binnen de grens van het eigen risico. De corona crisis heeft in 2021 niet gezorgd voor een stijging van het bestand, het bestand is ligt gedaald ten opzichte van voorgaande jaren.
Ontwikkelingen : RDWI zet in op een inclusieve samenleving. Hierbij gaat de dienst uit van de mogelijkheden van mensen als basis voor verdere stappen. Concreet: een stap verder naar werk, participatie en/of een stabiel inkomen. RDWI doet dat vanuit de wettelijke kaders op het terrein van Werk & Inkomen (Participatiewet, Wet op gemeentelijke schuldhulpverlening, aanpalende regelingen), in relatie tot het kader van het bredere sociale domein. RDWI is daarbij een vanzelfsprekende partner die de schakel vormt tussen gemeenten, netwerkpartners, inwoners en arbeidsmarkt. De kernwoorden voor de manier waarop RDWI zijn opdracht vervult zijn: efficiëntie, effectiviteit en sturend op rendement.
In 2021 heeft de Rijksoverheid als gevolg van de COVID-19 pandemie diverse steunmaatregelen getroffen. De RDWI heeft de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (TOZO) uitgevoerd. Deze regeling zorgde ervoor dat het inkomstenverlies van zelfstandig ondernemers zo veel mogelijk werd beperkt. De regeling liep tot oktober 2021. Vanaf 1 oktober konden Zelfstandig ondernemers die financiële ondersteuning nodig hebben een beroep doen op een reguliere regeling: het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz).
Van 1 januari 2021 tot en met 30 september 2021 heeft de RDWI ook de steunmaatregel, de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) regeling uitgevoerd. Deze regeling was bedoeld om een terugval van inkomsten als gevolg van de coronacrisis op te vangen. De regeling gold voor huishoudens, dus ook voor ondernemers.
Het Rijk draagt in 2022 taken over als het gaat om inburgering van nieuwkomers. Daarbij is de opdracht om in regionale samenwerking de begeleiding vorm te geven. Omdat de nadruk in de nieuwe maatregelen ligt op begeleiding naar werk, organiseert de gemeente dit binnen deze gemeenschappelijke regeling. In 2021 is ingezet op de implementatie van de nieuwe Wet Inburgering op regionale schaal. Daarnaast is ingezet invulling te geven aan de opgave vanuit het Rijk om in te zetten op een preventieve aanpak om inwoners met schulden extra te ondersteunen. - Gemeenschappelijke regelingen Gemeentelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU)
Gemeentelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Een goede basisgezondheid en gelijke kansen op gezondheid voor de inwoners bevorderen, onder meer door preventie.
Deelnemende partijen: Alle 26 gemeenten van de provincie Utrecht.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen bestuur.
Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: J.E. Waaldijk (lid)Financieel belang: De gemeenten droegen bij op basis van afname. De deelnemersbijdrage over het jaar 2021 bedroeg € 1.685.074
Risico's:
-De structurele impact van het COVID-19 blijft lastig in te schatten.
- De ombuigingen bij GGDrU leiden tot steeds krappere financiële marges waardoor het risico bestaat dat op langere termijn een verhoging van de deelnemersbijdrage nodig is.Ontwikkelingen:
COVID-19 confronteerde GGDrU vanaf 2020 met een ongekende uitdaging en deze moest in 2021 noodgedwongen worden voortgezet. Ook in 2021 heeft de GGDrU zich enorm ingespannen om COVID-19 verder te bestrijden. Vanwege deze opschaling moesten opnieuw veel reguliere taken worden afgeschaald. De bestrijding van het COVID-19 virus had, naast inhoudelijke gevolgen, ook financiële gevolgen voor GGDrU. Afspraken met het Rijk zorgden er voor dat alle extra werkzaamheden vanwege Covid-19 niet tot negatieve financiële effecten hebben geleid. - Gemeenschappelijke regelingen Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats: Soest
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het op een doelmatige en uit een oogpunt van milieuhygiëne verantwoorde manier sturing en uitvoering geven aan het afvalstoffenbeleid in de Provincie Utrecht. Namens de gemeenten zorgt de AVU voor de regie van het door de Utrechtse gemeenten ingezameld huishoudelijk afval. Dat wil zeggen het transport, de overslag en de bewerking en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen.
Deelnemende partijen: Alle 26 gemeenten van de provincie Utrecht. Als gevolg van gemeentelijke herindeling is in juni 2021 Vijfheerenlanden formeel uitgetreden, wat betekent dat het aantal aangesloten gemeenten nu 25 is.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen bestuur. Vertegenwoordiging Utrechtse Heuvelrug in het Algemeen Bestuur: J.E. Waaldijk (lid); R. Jorg (plaatsvervanger).
Financieel belang: De deelnemersbijdrage is gebaseerd op de tonnages afval die verwerkt worden. Onze bijdrage voor 2021 bedroeg € 1.590.993. Dit is ruim € 400.000 ton lager dan oorspronkelijk begroot. Dit komt vooral doordat er minder restafval is aangeleverd, het meevallende tarief voor restafval en de hogere prijs voor oud papier op de wereldmarkt.
Risico's : De risico’s bestaan uit de normale bedrijfsrisico’s. Tegenvallers die ontstaan zijn veelal het gevolg van nieuw Rijksbeleid vooral op belastinggebied.
Door het ontbreken van reserves en voorzieningen heeft de AVU geen weerstandsvermogen. Alle in enig jaar gemaakte kosten worden aan de deelnemers doorberekend. Als gevolg hiervan kunnen schommelingen optreden in de jaarlijks te betalen bedragen. In 2021 is vooral sprake geweest van financiële meevallers: de verbrandingsbelasting op afval in 2021 is lager vastgesteld dan waarvan in de begroting is uitgegaan, en de prijs van oud papier op de wereldmarkt was hoger.Ontwikkelingen : Voor de niet-strategische taken werkt de AVU samen met de Reinigingsdienst Midden-Nederland (RMN). De samenwerking met Circulus-Berkel en ROVA in Cirkelwaarde is geevalueerd en besloten is deze voorlopig te continueren, zij het in enigszins aangepaste vorm. Daarnaast is de AVU in 2021 gestart met een onderzoek naar mogelijkheden ter bevordering van circulaire economie in de provincie dat in 2022 een vervolg krijgt.
- Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst regio Utrecht (ODrU)
Omgevingnsdienst regio Utrecht (ODrU)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het op een doelmatige, kwalitatief goede, efficiënte en controleerbare manier uitvoeren van de door de deelnemende gemeenten opgedragen adviserende en uitvoerende taken op het gebied van de omgeving, milieu en duurzaamheid in de ruimste zin. Deze samenwerking levert betere garanties voor de kwaliteit van uitvoering, financiële schaalvoordelen en vermindering van de kwetsbaarheid.
Deelnemende partijen: De gemeenten: Bunnik, De Bilt, De Ronde Venen, Montfoort, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Stichtse Vecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, IJsselstein en Zeist.
Bestuurlijk belang: Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: G.F. Naafs (onafhankelijk voorzitter),
R. Jorg (lid) Vertegenwoordiging Dagelijks bestuur: G.F. Naafs (onafhankelijk voorzitter).Financieel belang: Het belang (deelnemersbijdrage) dat de gemeente in de gemeenschappelijke regeling heeft, is gebaseerd op de dienstverleningsovereenkomst (DVO) en de daaraan gerelateerde verdeelsleutel. Hieraan zijn ook andere zaken gerelateerd, zoals afrekening bij tekorten of overschotten op de GR (naar rato van opdrachtenportefeuille of als AB anders bepaalt). De gemeente garandeert een jaarlijkse afname van 10.413 uur. In 2021 bedroeg de bijdrage €1.198.317.
Risico's : Jaarlijks worden de risico’s tegen het licht gehouden en waar nodig geactualiseerd. In samenwerking met de overige deelnemende gemeenten en de OdrU zal scherper gestuurd gaan worden op beperking van de risico's.
Door een steeds verder gaande verschuiving van taken, al dan niet met bijbehorende budgetten, van rijk en provincie naar gemeenten is het mogelijk dat de af te nemen uren en daarmee de kosten stijgen. Denk hierbij met name aan de komende wettelijke bodemtaken. Het risico op een toename van het aantal af te nemen uren is niet denkbeeldig. Ook spoedlocaties (toevalsvondsten) als een Bosatex of drugslab in het buitengebied dragen hier sterk aan bij.Ontwikkelingen : Er was in 2021 relatief veel beleidsmatige en politieke aandacht voor de rol, positie en het functioneren van de omgevingsdiensten in Nederland. Belangrijke aanleiding hiervoor was het in maart uitgekomen adviesrapport van de Commissie van Aartsen. In het dagelijks bestuur zijn er gesprekken gevoerd over wat deze nieuwe informatie voor de ODRU kan betekenen. Op landelijk niveau is deelgenomen aan bestuurlijke gesprekken over het functioneren van de omgevingsdiensten.
Het kabinet wil in 2022 samen met de partners komen tot een interbestuurlijk programma voor de versterking van de positie van de omgevingsdiensten. Dat zal van invloed zijn op de ontwikkeling van de ODRU. Het zal ook medebepalend zijn voor de toekomstige agenda van het algemeen bestuur. De aanbevelingen uit het rapport van Van Aartsen ziet de ORDRU als steun in de rug bij hun voornemen om de samenwerking met de RUD Utrecht te versterken. In 2021 is door de beide algemeen besturen een intentieovereenkomst ondertekend die dit moet stimuleren.
Daarnaast is door het verschuiven van de ingangsdatum van de Omgevingswet naar 1 januari 2023 nog niet helemaal duidelijk wat de gevolgen zijn voor het takenpakket van de ODRU. De door de deelnemende gemeenten te maken (beleids)keuzes hebben hierop zeker hun invloed. Uitgangspunt is dat de kosten voor 2022 binnen het ter beschikking gestelde budget blijven. - Gemeenschappelijke regelingen Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)
Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)
Vestigingsplaats: Doorn
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het is voor een goede publieke dienstverlening aan onze inwoners noodzakelijk dat wij kunnen vertrouwen op onze ICT-infrastructuur. Deze ICT-infrastructuur wordt beschouwd als een strategisch bedrijfsmiddel. Zonder dit bedrijfsmiddel is het niet goed mogelijk te voldoen aan de eisen die worden gesteld op het gebied van dienstverlening, informatievoorziening en informatieveiligheid. De RID ondersteunt dit door het beheren en ondersteunen van de deelnemende partijen met een betrouwbare ICT omgeving, zodat deze hun dienstverlening en informatievoorziening adequaat kunnen vervullen.
Deelnemende partijen: De gemeenten Baarn, Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Soest en Wijk bij Duurstede, evenals de Regionale Dienst Werk en Inkomen Kromme Rijn en Heuvelrug in Zeist.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen bestuur.
- Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: de heer H. Waaldijk (lid)
- Voorzitter Algemeen Bestuur: de heer G.F. Naafs
Financieel belang: Het belang (deelnemersbijdrage) dat de gemeente in de verbonden partij heeft, is gebaseerd op de dienstverleningsovereenkomst (DVO) en de daaraan gerelateerde verdeelsleutel. Deze verdeelsleutel is gebaseerd op het aantal afgenomen accounts, het serverbeslag en het aantal inwoners. Met deze verdeelsleutel wordt jaarlijks de deelnemersbijdrage bepaald. De bijdrage in 2021 bedroeg
€ 1.704.000.Risico's: De RID levert een uniform pakket van producten en diensten aan zijn klantorganisaties. Een risico is dat de RID niet in staat blijkt te zijn om het niveau van dienstverlening, zoals afgesproken in de Dienstverleningsovereenkomst (DvO), te realiseren. Dit heeft dan directe consequenties voor de kwaliteit van de reguliere dienstverlening.
Ontwikkelingen: Om toe te werken van de huidige RID naar rol van serviceprovider wordt er conform beleidssporen gewerkt. Hieronder staan de belangrijkste ontwikkelingen per beleidsspoor.
Spoor 1 - RID als serviceprovider
Op het terrein van de samenwerking hebben de opdrachtgevers (RID-deelnemers) een concept I-visie opgesteld. Ook is er gewerkt aan een betere organisatiestructuur waardoor met name het onderscheid opdrachtnemer (RID) en opdrachtgevers (RID-deelnemers) beter is geregeld. Ook de adviesorganen hebben een duidelijke taakafbakening en verantwoordelijkheid gekregen. Nu moet in de praktijk nog blijken of iedereen rolvast is en blijft. Ook de inrichting, aansturing en besturing van programma’s en projecten zowel intern maar ook extern is beter in beeld gebracht waarbij de verhoudingen eigenaar GR, opdrachtgever en opdrachtnemer duidelijk zijn.
Nieuwe diensten worden door de RID in gezamenlijke afstemming met de opdrachtgevers geregeld.
Spoor 2 - Informatieveiligheid
De RID werkt volgens de nieuwe baseline informatiebeveiliging overheid. Er is in de RID-samenwerking een strategisch informatiebeveiligingsbeleid opgesteld die aan de RID-deelnemers voor verdere besluitvorming is voorgelegd.
Spoor 3 - Gebruikerservaringen
De RID zorgt ervoor dat alle medewerkers any place – anywhere – anytime en any device veilig kunnen werken.
Spoor 4 - Vergroten van de innovatiekracht
Geen nieuwe ontwikkelingen. - Gemeenschappelijke regelingen Belastingsamenwerking gemeenten hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Belastingsamenwerking gemeenten hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats: Utrecht
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: BghU verzorgt de uitvoering van de wet Waardering Onroerende Zaken en heft en int belastingen, heffingen en leges namens haar deelnemers. De BghU is een publieke, uitvoerende en dienstverlenende organisatie die op basis van maatschappelijk algemeen aanvaarde bedrijfseconomische principes wordt geleid. Deze gespecialiseerde dienstverlening draagt bij aan een goede verhouding tussen de kwaliteit en de kosten van de dienstverlening.
Deelnemende partijen: De gemeenten Utrecht, De Bilt, Houten, Nieuwegein, Zeist, Bunnik, Lopik, Utrechtse Heuvelrug, Stichtse Vecht en Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente/waterschap wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen Bestuur.
Vertegenwoordiging Algemeen Bestuur: G. Boonzaaijer (lid).Financieel belang: De deelnemersbijdrage wordt bepaald op basis van het aantal op te leggen aanslagregels. Voor 2021 bedroeg deze € 673.000, hetgeen ook geraamd is.
Risico's: BghU heeft een weerstandsvermogen van € 205.870 (eigen vermogen, met inbegrip van 'onvoorzien'), om mogelijke risico’s op te vangen. Uit de conform de risicoparagraaf geïdentificeerde risico’s is een restrisico becijferd van € 500.000 (het nettorisicobedrag vermenigvuldigd met de kans die er bestaat dat het geïdentificeerde risico zich voordoet na het nemen van de geformuleerde beheersmaatregelen). BghU heeft per 31 december 2021 niet te maken met noemenswaardige risico’s waarvoor geen maatregelen zijn getroffen en die niet opgevangen konden worden binnen de reguliere exploitatie.
Ontwikkelingen: BghU streeft er primair naar de gewenste kwaliteit van dienstverlening voor de deelnemers te verbeteren en te borgen. Daarbij moet het kwaliteit- en prijsniveau met elkaar in evenwicht blijven. Dit op onderstaande kernprocessen:
- Databeheer:
Juiste en actuele gegevens (verwerking) van de basisadministratie voor: beheerobjecten; BAG (Adressen en Gebouwen), beheer eigenaren (BRK) (Registratie Kadaster), beheer gebruikers; NHR (Handels Register) en BRP (Registratie Personen) en Beheer gebruik/verbruik (WOZ-waarde en waterverbruik).
De gestelde doelstellingen en kwaliteitsnormen zijn grotendeels gerealiseerd. Het afgelopen jaar is bijvoorbeeld een groot gedeelte van de processen opnieuw in kaart gebracht. Is een relatie gelegd tussen de verbeterpunten uit het ontwikkelplan van de Waarderingskamer en de aanbestedingen van software die het afgelopen jaar hebben plaatsgevonden. - Dienstverlening:
In een keer goed regelen, zelfredzaamheid van de belastingplichtige vergroten.
Daarnaast gerichte stappen zetten in het invorderingsproces. Doel is het aantal vorderingen te incasseren dat via de deurwaarder verloopt te verlagen.
-Met de huidige ICT-leverancier zijn hiervoor de mogelijkheden onderzocht om de kanaalsturing te verruimen. De inventarisatie van wensen en eisen hieromtrent meegenomen in het nieuwe belastingpakket.
-Daarnaast doet een speciaal team onderzoek naar de achtergronden en onderneemt gerichte acties om te voorkomen dat mensen steeds weer opnieuw in problematische schulden terecht komen.
-De ontwikkelingen mbt invordering worden bewaakt en diepgaand geanalyseerd. Op basis van de uitkomsten wordt het invorderingsproces aangepast.
-Daarnaast zijn branches goed in beeld gebracht waardoor BghU bedrijven proactief benadert. Zo worden veranderingen gesignaleerd en wordt er dus vroegtijdig geacteerd. - Ondersteunende processen:
De aanbesteding van de nieuwe belastingsoftware. Dit is 2021 van start gegaan en loopt in 2022 verder door.
- Databeheer:
Gemeenschappelijke regelingen in liquidatie/geliquideerd
- Gemeenschappelijke regelingen in liquidatie/geliquideerd Gasdistributie Zeist en Omstreken (GZO)
Gasdistributie Zeist en Omstreken (GZO)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het volledig, zowel juridisch als financieel, afhandelen van de in 2001 plaatsgevonden verkoop van de activa van het GZO aan Eneco.
Deelnemende partijen: De gemeenten De Bilt, Bunnik, Utrechtse Heuvelrug en Zeist.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen Bestuur. Omdat voor de herindeling drie gemeenten deelnamen aan het GZO zijn wij ook met drie bestuurders vertegenwoordigd. Algemeen bestuur: G.F. Naafs (lid), J.C. Broekhuis (lid) en G. Boonzaaijer (lid). Dagelijks bestuur: G.F. Naafs (lid).
Financieel belang: De afwikkeling vindt plaats binnen het eigen vermogen van de GZO zolang dit mogelijk is. Wij zijn geen jaarlijkse deelnemersbijdrage meer verschuldigd.
Risico's : Geen.
Ontwikkelingen : Het Hof besloot ten nadele van de voormalige aandeelhouders REMU, waaronder de stichting belangen GCN (waarin GZO participeert). In maart 2021 is in cassatie gegaan bij de Hoge Raad. Het eerste kwartaal 2022 wordt een uitspraak van de Hoge Raad verwacht. Na afronding van de procedure bij de Hoge Raad zal deze gemeenschappelijke regeling worden opgeheven. Tot die tijd is dit een slapende regeling.
De algemene reserve van de GZO deelnemende gemeenten wordt nog in stand gehouden als buffer voor de dekking van de jaarlijkse beheerkosten. Zolang de gemeenschappelijke regeling niet is geliquideerd worden de beheerkosten ten laste van de algemene reserve gebracht. De algemene reserve van GZO is voor 2021 e.v. te klein om de kosten van de afwikkeling te dragen. Zeist zal de verwachte tekorten voorfinancieren. Bij een gunstige uitspraak zullen deze tekorten worden verrekend; bij ongunstige afloop neemt Zeist de kosten voor haar rekening.
Vennootschappen en coöperaties
- Vennootschappen en coöperaties Bank Nederlandse Gemeenten NV
Bank Nederlandse Gemeenten NV
Vestigingsplaats: Den Haag
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), opgericht in 1914, is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde dienstverlening draagt de bank duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Deelnemende partijen: De bank is een structuurvennootschap. Het Rijk bezit de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap.
Bestuurlijk belang: De aandeelhouders hebben zeggenschap in de BNG via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van nominaal € 2,50).
Financieel belang: Wij zien het aandelenbezit in BNG als een duurzame belegging. De nominale waarde van het aandelenbezit bedraagt afgerond € 504.000,-. Wij bezitten 201.669 aandelen met een nominale waarde van € 2,50 per stuk. Jaarlijks ontvangen wij van BNG dividend.
Voor 2021 houden wij, in oorsprong, rekening met een dividendopbrengst van € 420.000 op basis van het gemiddelde van het werkelijk ontvangen dividend over de afgelopen drie boekjaren.
In de 2e bestuursrapportage 2020 is dit bedrag naar beneden bijgesteld tot € 202.000. Dit op basis van de melding van de BNG Bank van een afname van de winst over het 1e halfjaar van 2020 t.o.v. 2019. De definitieve cijfers over 2020 vallen mee: ondanks de zeer lage rentetarieven is de nettowinst van BNG over 2020 gestegen. Deze stijging komt vooral door de hoge incidentele debiteurenvoorziening in 2019. De COVID-19 pandemie zorgde wel voor een lager resultaat uit financiële transacties. De BNG Bank stelt conform haar kapitalisatie- en dividendbeleid een dividenduitkering over 2020 voor van € 1,81 per aandeel op grond waarvan de begroting is bijgesteld naar € 363.000. Dit bedrag hebben we in 2021ook aan dividend ontvangen.
Aangezien de winststijging vooral komt door een incidenteel effect en de economische situatie onverminderd onzeker blijft, passen we de verwachte dividendopbrengst (€ 202.000) voor de latere jaren niet aan.Risico's : Het door BNG uitgegeven schuldpapier heeft een credit rating AAA van Moody’s, AAA van Standard & Poor’s en AAA van Fitch. De kredietwaardigheid van de bank wordt dus als zeer hoog gewaardeerd.
Ontwikkelingen : De BNG bank blijft streven naar een verantwoorde groei vanuit de focus op de kerntaken. BNG verwacht toenemende investeringen door woningcorporaties in nieuwe woningen en een toename van duurzaamheidsinvesteringen, zoals die in hernieuwbare energie. Deze financieringen komen tot stand door samenwerking van de publieke en zakelijke sector. Gegeven de afhankelijkheid van marktomstandigheden is een betrouwbare prognose over het resultaat financiële transacties niet te geven. De bank acht het niet verantwoord uitspraken te doen over te verwachten nettowinsten.
- Vennootschappen en coöperaties Vitens NV
Vitens NV
Vestigingsplaats: Zwolle
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het dragen van medeverantwoordelijkheid voor de gezondheid door het duurzaam leveren van veilig en betrouwbaar drinkwater met zorg voor de bescherming van natuur en milieu.
Deelnemende partijen: De gemeenten in de provincies Flevoland, Friesland, Gelderland, Utrecht, Overijssel en een aantal gemeenten in de provincies Drenthe en Noord-Holland.
Bestuurlijk belang: De aandeelhouders hebben zeggenschap in Vitens NV via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten.
Financieel belang: De nominale waarde van het aandelenbezit bedraagt afgerond € 36.500,-. Wij bezitten 36.554 aandelen met een nominale waarde van € 1,00 per stuk. In principe ontvangen wij jaarlijks dividend van Vitens. Echter in 2021 is geen dividend ontvangen. In de begroting is hiermee reeds rekening gehouden.
Risico's : Vitens beheerst de risico’s door kennis van de wetgeving te borgen in de organisatie en indien noodzakelijk adequate beheersmaatregelen te treffen.
Ontwikkelingen : Verwacht wordt dat de lage vastgestelde WACC (vergoeding voor het geïnvesteerde kapitaal) in 2021 (2,75%) zich voor de jaren daarna voortzet bij ongewijzigd beleid. Wel ligt er inmiddels een veegwet in de Tweede Kamer met de optie om de WACC te bevriezen voor de periode van 2022-2024. Daarnaast wordt de komende jaren een verhoogd investeringsniveau uit het investeringsplan 2021-2030 verwacht, waardoor de debt ratio zal stijgen en op basis van de huidige inzichten boven de norm (< 7,5) zal uitkomen. Dit zorgt voor druk op de solvabiliteit en de bankratio's waardoor Vitens de verwachting heeft dat zij de komende jaren geen dividend zullen uitkeren.
- Vennootschappen en coöperaties Biga BV
Biga BV
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De arbeidsparticipatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bevorderen, waaronder in het bijzonder mensen met een SW-indicatie (SW = Sociale Werkvoorziening).
Deelnemende partijen: De gemeenten Bunnik (3,99%), De Bilt (13,20%), Wijk bij Duurstede (14,88%), Utrechtse Heuvelrug (22,10%) en Zeist (45,83%)
Bestuurlijk belang: De aandeelhouders hebben zeggenschap in Biga BV via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten. Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het bestuur. Vertegenwoordiging bestuur: J.E. Waaldijk (lid)
Financieel belang: De nominale waarde van het aandelenbezit bedraagt € 132.600,-. Wij bezitten 2.652 aandelen met een nominale waarde van € 50,00 per stuk. Ons aandeel van de apparaatskosten aan Biga in 2021 was € 95.794.
Risico's : Het Rijk heeft besloten om de rijkssubsidie per inwoner met een SW-indicatie te verlagen. Dat betekent dat Biga minder inkomsten heeft. De BV is voor instroom van nieuw personeel afhankelijk van de sociale dienst en de markt (door regelgeving is de SW in 2015 afgesloten voor nieuwe instroom). De huidige medewerkers met SW-indicatie worden ouder en verliezen, net als elke ouder wordende werknemer, aan productiviteit. Biga heeft daarom voorstellen gedaan om nieuwe opdrachten en nieuwe instroom van medewerkers te garanderen. Tot op heden is Biga daarin zeer succesvol. In 2021 is de werving om nieuw personeel aan zich te binden wel in complexiteit gestegen veroorzaakt door de schaarste op de arbeidsmarkt. In 2021 behaalde de Biga wel positieve resultaten.
Ontwikkelingen : Doelstelling van de Biga is om de samenwerking tussen de vijf gemeenten, RDWI en andere samenwerkingspartners te versterken. Hierdoor kan de uitvoering van de taken voortvloeiend uit de WSW en de Participatiewet efficiënt worden opgepakt in de regio. Biga profileert zich daarbij als een 'Sociale Enterprise' waarbij, voortbordurend op de WSW-populatie, mensen uit doelgroepen vanuit de Participatiewet worden aangenomen. Hierdoor wordt een grotere groep mensen aan werk geholpen. Een goede samenwerking met de RDWI is van belang, omdat de RDWI de Biga van nieuwe instroom moet voorzien.
- Vennootschappen en coöperaties Lange Dreef CV
Lange Dreef CV
Vestigingsplaats: Doorn
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het realiseren van woningen, openbare ruimte en een natuurontwikkelingsgebied.
Deelnemende partijen: De rechtspersoon is een commanditaire vennootschap waarin drie door gemeente Utrechtse Heuvelrug en de stichting Heuvelrug Wonen opgerichte B.V. ’s hun samenwerking aan de gebiedsontwikkeling Lange Dreef vorm geven. De gemeente neemt voor 50% deel in het exploitatierisico van de Lange Dreef B.V.
Bestuurlijk belang: Wij hebben geen rechtstreeks bestuurlijk belang in de CV Lange Dreef (CV). De wethouder die aangesteld is als bestuurder van de deelnemende Bv’s kan via die weg invloed uitoefenen op de besluitvorming van de CV.
Financieel belang: Deelname Lange Dreef BV: € 9.000,-.
Deelname Utrechtse Heuvelrug Commandiet BV: € 18.000,-.Risico's : De risico’s voor deelname aan de CV liggen bij de deelnemende vennoten, van de drie deelnemende B.V. ’s. Voor eventuele verliezen is een voorziening gevormd. Het saldo van deze voorziening bedraagt per 31 december 2021 € 81.437,-. Op dit moment is de verwachting dat deze voorziening groot genoeg is om eventuele verliezen of te verrekenen kosten (bijv. monumentale bomen) te dekken.
Ontwikkelingen : De resterende vrije kavels zijn in 2017 allemaal verkocht en notarieel getransporteerd. Ook alle grondleveringen aan de private ontwikkelaar hebben plaatsgevonden en zijn in 2017 afgerekend. Nu resteert uitsluitend nog de ontwikkeling van de voormalige kerkkavel waarvoor een taakstellende opbrengst is vastgesteld. Naar verwachting kan de CV Lange Dreef het exploitatiegebied in de loop van deze bestuursperiode afsluiten.
Vennootschappen en coöperaties in liquidatie
- Vennootschappen en coöperaties in liquidatie Niet van toepassing
Stichtingen en Verenigingen
- Stichtingen en Verenigingen Stichting Sociale Dorpsteams Utrechtse Heuvelrug
Stichting Sociale Dorpsteams Utrechtse Heuvelrug
Vestigingsplaats: Doorn
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De stichting voert voor onze gemeente de gesprekken met inwoners die zorg of ondersteuning nodig hebben. Zij maken met de inwoner een plan op maat. Hierin staat welk probleem de inwoner ervaart, hoe hij dit op kan lossen en wie of wat hij daarbij nodig heeft. Dit plan kan als aanvraag dienen voor een vorm van zorg of ondersteuning die de gemeente financiert. Naast het voeren van deze gesprekken heeft de stichting ook als opdracht de welzijnsmogelijkheden in de dorpen te stimuleren en het jongerenwerk uit te voeren.
Deelnemende partijen: Gemeente Utrechtse Heuvelrug.
Bestuurlijk belang: Het college functioneert als Raad van Toezicht van de stichting.
Financieel belang: Voor de Stichting Sociale Dorpsteams is in 2021 voor de uitvoering van de opgedragen transformatie/welzijnstaken in 2021 een bijdrage aan de stichting verstrekt van € 4.101.909.Dit bedrag is inclusief de kosten voor de pilots huisartsen en basiszorg en een bijdrage van € 200.000 vanuit de beschikbare innovatiegelden.
Ontwikkelingen : In de overeenkomst ‘Uitvoeringstaken sociale dorpsteams’ is de opdracht vastgelegd die de gemeente aan de stichting verstrekt. Deze overeenkomst wordt jaarlijks gespecificeerd met een concrete opdrachtverstrekking en afspraken over de verantwoording.
Samen met de Stichting Sociale Dorpsteams werkten we aan een verdere professionalisering, waarbij de coördinatie van zorg werd versterkt. Ook was er aandacht voor bedrijfsvoering en informatieveiligheid. In het kader van de herijking van de beleidskeuzen sociaal domein passen we indien nodig de welzijnsopdracht aan om preventie en de sociale structuur binnen onze dorpen te verstevigen.Risico's : In de statuten van de stichting is opgenomen dat de begroting, tussentijdse rapportages en jaarrekening voor goedkeuring aan het college van Burgemeesters en Wethouders moeten worden voorgelegd. Dit maakt het mogelijk om, indien noodzakelijk, tijdig bij te sturen. Met deze werkwijze zijn voldoende maatregelen genomen om de risico’s te beheersen.
Stichtingen en Verenigingen in liquidatie
- Stichtingen en Verenigingen in liquidatie Niet van toepassing
Overige Verbonden Partijen en overige samenwerkingsvormen
- Overige Verbonden Partijen en overige samenwerkingsvormen Netwerksamenwerking U10
Netwerksamenwerking U 10
Vestigingsplaats: n.v.t.
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Doel van deze samenwerking is het samen verkennen van gemeenschappelijke onderwerpen en belangen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities formuleren en gemeenlijk activiteiten ondernemen. De samenwerking in de Utrechtse regio is primair gericht op de volgende werkvelden: economie, ruimtelijke ontwikkeling, wonen, sociaal domein, energietransitie/duurzaamheid, verkeer en vervoer, natuur en landschap. Desgewenst kan ook op andere terreinen gemeentelijke samenwerking worden aangegaan.
Deelnemende partijen: De gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden en Zeist, Lopik, Montfoort, de Ronde Venen en Oudewater.
Bestuurlijk belang: De U10 is geen bestuursorgaan. Alle B&W leden zijn actief aan de verschillende (inhoudelijke) bestuurstafels. Hier behartigen zij het belang van de Utrechtse Heuvelrug. Formele besluiten worden niet genomen. Dit is aan de verschillende colleges en gemeenteraden.
Financieel belang: De bijdrage aan de U10-netwerkorganisatie bedraagt jaarlijks € 58.000,- voor de jaren 2018-2021. De bijdrage is gedekt vanuit de verschillende beleidsvelden uit de programmabegroting die bij de U10 deelnemen.
Risico's : Risico’s zijn beperkt. U10 is geen uitvoeringsorgaan met (omvangrijke) budgetten of een uitgebreid ambtelijk apparaat. De samenwerking vraagt zowel ambtelijk als bestuurlijk inzet. Het risico bestaat dat bij een beperkte betrokkenheid de samenwerking niet oplevert wat de deelnemende partijen ervan verwachten. Dit kan een verminderde commitment van de partners tot gevolg hebben en een verminderde effectiviteit en slagkracht van het netwerk zelf.
Ontwikkelingen : De komende tijd zet de U10 in op de doorontwikkeling van een doel verkennend netwerk naar een doel realiserend netwerk. Dit met behoud van het huidige lichtvoetige netwerk. In 2022 wordt onder andere gewerkt aan een plan van aanpak voor de realisatie van het Integraal Ruimtelijk Perspectief. Uitvoeringsprojecten worden afzonderlijk ter besluitvorming voorgelegd. Hierbij wordt telkens de bijdrage en de beoogde opbrengst voor onze gemeente afgewogen.