05. Transformatie in het Sociaal Domein

Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

Speerpunten

Acties

Realisatie

1

In de dorpen voelt iedereen van jong tot oud zich thuis omdat er ruimte is voor veilig opgroeien en ontplooien, ontmoeting, gastvrijheid, meedoen, omzien naar elkaar en toekomstgericht wonen.

1.1

(Preventieve) algemene voorzieningen versterken  op het gebied van wonen, gezondheid, zorg, welzijn en gezinsfinanciën. (pr. 4, 6, 7, 9).

De gemeente gaf de Stichting Sociale Dorpsteams de opdracht de welzijnsfunctie en het jeugd- en jongerenwerk uit te voeren.
De GGD Regio Utrecht bevorderde in opdracht van de gemeente de gezondheid en gelijke kansen voor gezondheid voor inwoners.
De Regionale Dienst Werk en Inkomen (RDWI) ondersteunde inwoners op het gebied van werk en inkomen.
Door middel van verstrekte subsidies (programma 5 en 6) hebben organisaties in onze gemeente bijgedragen aan algemene voorzieningen in onze gemeente.

1.2

Ontmoeting in de dorpen bevorderen. (pr. 6).

De sociaal makelaars van de Sociale Dorpsteams hebben de opdracht gekregen om ontmoeting in dorpen te bevorderen. Zij doen dit bijvoorbeeld door gezamenlijke overleggen te organiseren of mensen met elkaar in contact te brengen.  Er is specifiek aandacht geweest voor het versterken van oudernetwerken. Daarnaast heeft de gemeente subsidie verstrekt aan organisaties die ontmoeting bevorderen, zoals verschillende eet-initiatieven of aan organisaties die een buurthuis-functie hebben.  

1.3

Mantelzorgers ondersteunen. (pr. 6).

Mantelzorgers konden voor informatie, advies en ondersteuning terecht bij de Sociale Dorpsteams. Ondanks beperkingen door COVID-19 zijn activiteiten voor mantelzorgers zoveel mogelijk door gegaan, zoals de Week van de Mantelzorg en contactgroepen voor mantelzorgers. Het jongerenwerk had een speciale actie voor jonge mantelzorgers waarbij zij verrassingspakketjes uitdeelden. Verder konden ook dit jaar mantelzorgers het mantelzorgcompliment aanvragen. Dit waren er ongeveer 460. Daarnaast waren er nog enkele aanvragen voor de financiële tegemoetkoming hoge mantelzorgkosten.

1.4

Vraag en aanbod vrijwilligers bij elkaar brengen en initiatieven vanuit de dorpen faciliteren.
(pr. 6).

Vraag en aanbod komen samen op de digitale vrijwilligersvacaturebank. De sociaal makelaars boden ondersteuning bij bewonersinitiatieven en adviseerden bewoners en organisaties.

1.5

Zorgen dat alle inwoners onbeperkt mee kunnen doen (inclusief). (pr. 6)

Er is continue aandacht voor fysieke en digitale toegankelijkheid van / in onze gemeente. Op de gemeentelijke website is een pagina opgenomen met informatie over/voor LHBTIQ+ .

1.6

Voldoende woningen bieden voor mensen met een laag inkomen en/of een specifieke woonbehoefte. (pr. 4).

In de prestatieafspraken met de woningcorporaties werden afspraken vastgelegd over de benodigde (sociale) huurwoningen voor Wonen & Zorg en het huisvesten van kwetsbare mensen (beschermd wonen) ten gevolge van de ambulantisering en extramuralisering. De gemeente ontwikkelde een woonwijzer waarin alle gemeentelijke en regionale instrumenten staan die professionals kunnen gebruiken bij het ondersteunen van inwoners.

1.7

Voldoende arbeidsplaatsen bevorderen  voor mensen met grotere afstand tot de arbeidsmarkt.

In 2021 richtte de RDWI zich op het verder naar beneden brengen van het klantenbestand. Er is een projectleider activering aangesteld om meer klanten met een zeer grote afstand tot de arbeidsmarkt te begeleiden. Aanvullend hierop werd door de RDWI het project zorg ontzorgd gestart waar inwoners met een complexe hulpvraag begeleid worden tot deelname aan de samenleving.Ondanks Covid-19 is de dienstverlening zo veel mogelijk doorgegaan.  

2

De gemeente voert de regie op passende ondersteuning.

2.1

Informatie bieden aan inwoners met vragen over welzijn, wonen, zorg, werk en inkomen.

De gemeente gaf de Stichting Sociale Dorpsteams de opdracht inwoners informatie te bieden. Als gevolg van Covid-19 is wederom een groot beroep gedaan op deze functie van de sociale dorpsteams. Het sociaal dorpsteams droeg bij  aan de nazorg na de valwind.

2.2

Tijdig signaleren van vraag naar ondersteuning, door o.a. nauwe samenwerking met huisartsen, scholen en lokale maatschappelijke organisaties.

De gemeente continueerde de afspraken met huisartsen en leverde praktijkondersteuners Jeugd GGZ voor huisartsen. Aan elke school is een jeugdconsulent verbonden om samen op te trekken.

2.3

Ondersteuning bieden aan gezinnen om te komen tot integrale oplossingen. Licht waar mogelijk en zwaarder waar nodig.

De gemeente gaf de Sociale Dorpsteams de opdracht ondersteuning te bieden aan gezinnen met vragen rond opvoeding en opgroeien. Zij hebben daarin de opdracht om waar mogelijk lichte (informele) zorg te organiseren en waar nodig snel aanvullende zorg in te schakelen. De gemeente zette daarbij ook in op de samenwerking met huisartsen met een praktijkondersteuner Jeugd-GGZ  (POH-Jeugd) vanuit de Stichting Sociale Dorpsteams. De sociale dorpsteams voerde de opdracht Opvoedondersteuning uit, om laagdrempelige ondersteuning te bieden aan gezinnen met vragen rond opvoeding en opgroeien.

2.4

Waar nodig gezinnen ondersteunen bij het realiseren van oplossingen, met oog voor de veiligheid.

Om de veiligheid binnen de gezinnen te bevorderen werkten de sociale dorpsteams  samen met de SAVE teams van Samen Veilig Midden Nederland (de jeugdbescherming). Ook is in het dorpsteam een medewerker van SAVE gepositioneerd om snel met elkaar te kunnen overleggen en van elkaar te leren.

3

De gemeente voorziet waar nodig in individuele ondersteuning, beschermd wonen en opvang.

3.1

Bieden van kwalitatief goede maatwerkondersteuning, vraaggericht, met zoveel mogelijk keuzevrijheid voor inwoners en zo min mogelijk administratieve lasten.

De gemeente organiseerde de toegang tot de kwalitatief goede maatwerkondersteuning via de Stichting Sociale Dorpsteams.
De gemeenten in de regio Zuidoost Utrecht (ZOU) ronden het inkooptraject af in de regio voor Wmo-begeleiding en Jeugd ambulant en respijtzorg. Ook is het inkooptraject voor Jeugdhulp met Verblijf afgerond.
De gemeente gaf de GGD regio Utrecht opdracht om namens de regiogemeenten toezicht uit te voeren op de Wmo-zorgaanbieders.

3.2

Beschermd wonen en maatschappelijke opvang bieden.

De centrumgemeente Utrecht voerde voor onze gemeente Beschermd Wonen en Maatschappelijke opvang uit.

3.3

Werkzoekenden begeleiden naar betaald en onbetaald werk.

Vanuit de Regionale Dienst Werk en Inkomen (RWDI) richtte het Team activering zich op het laten participeren van klanten met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het project de Verleiding werkt  ernaar toe om inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt intensief te begeleiden naar participatie of werk. Eind 2021 werd bekend dat 24 van de 27 begeleidde inwoners zijn gaan participeren in de samenleving.

3.4

Inkomensondersteuning bieden.

De Regionale Dienst Werk en Inkomen (RWDI) voerde de inkomensondersteuning en de inkomens ondersteunende regelingen uit. Onderdeel hiervan zijn de participatieregeling en de collectieve aanvullende zorgverzekering. De regeling (extra) hoge zorgkosten en ruggensteun worden door de Sociale Dorpsteams uitgevoerd.

3.5

Ondersteuning bij schulden bieden.

Formele (RDWI) en informele organisaties (waaronder  Sociaal Raadslieden, Humanitas en Schuldhulpmaatje) werkten samen om inwoners met schulden te ondersteunde.

Verbonden partijen in dit programma

Regionale Dienst Werk en Inkomen (RDWI)
Stichting Sociale Dorpsteams Utrechtse Heuvelrug
BIGA Groep BV

Deze pagina is gebouwd op 06/22/2022 17:43:11 met de export van 06/22/2022 17:24:37